Samsung scherm zwart of flikkert

11 Sep. 2020

Samsung Galaxy scherm problemen? Ontdek Oplossingen bij PhoneDokter!

Heb je gemerkt dat het scherm van je Samsung Galaxy zwart wordt of blijft flikkeren? Geen zorgen, we hebben enkele handige tips om je scherm weer normaal te laten functioneren.

Met de verschillende modellen van Samsung Galaxy, zoals de populaire S-serie, Note-serie en andere modellen met diverse scherm technologieën, kunnen Samsung Galaxy-gebruikers soms te maken krijgen met schermproblemen. Deze problemen variëren van flikkerende beelden tot volledig zwarte schermen. Vaak worden ze veroorzaakt door bugs in apps of het besturingssysteem, en in sommige gevallen kan een scherm vervanging nodig zijn om ze op te lossen.

 

Waarom flikkert het scherm van mijn Samsung Galaxy?

Het simpelweg aan- en uitzetten van het scherm kan al helpen bij flikkerende schermen. Flikkerende schermen zijn meestal het gevolg van fysieke- of waterschade, of zelfs een recente update van het besturingssysteem.

Als je Samsung Galaxy geen fysieke- of waterschade heeft, is de kans groot dat het probleem wordt veroorzaakt door een bug in een app of het besturingssysteem. Gebruik de onderstaande tips om het scherm probleem op te lossen:

 

Probeer je toestel opnieuw op te starten

Soms kan een simpele herstart het probleem eenvoudig oplossen. Door het besturingssysteem opnieuw op te starten, worden tijdelijke bugs vaak opgelost. Volg deze eenvoudige stappen om uw Samsung Galaxy opnieuw op te starten:

  1. Houd de aan-uit knop ongeveer 5 seconden ingedrukt totdat het icoontje om uit te schakelen op je scherm verschijnt.
  2. Tik op het icoontje om het toestel uit te schakelen.
  3. Wacht ongeveer 30 seconden voordat je het toestel weer aanzet.
  4. Houd de aan-uit knop ongeveer 5 seconden ingedrukt totdat het Samsung-logo op je scherm verschijnt.
  5. Probeer je toestel meer dan eens opnieuw op te starten. Als het probleem zich na meerdere herstarts blijft voordoen, ga dan verder met de volgende stappen.

 

Controleer of je opslagruimte vol is

Een volle opslagruimte kan bij verschillende toestellen problemen veroorzaken, waaronder een flikkerend scherm. Om te controleren of je opslagruimte vol is, volg je deze stappen:

  1. Ga naar Instellingen > Apparaatonderhoud > Opslag. Je kunt zien welke bestanden de meeste ruimte innemen. Gebruik je een app nauwelijks of helemaal niet? Dan kan je overwegen om die app(s) te verwijderen. 

Zo doe je dat:

  1. Ga naar Instellingen > Applicatiebeheer.
  2. Tik op een app die je wilt verwijderen.
  3. Kies voor Verwijderen.

 

Start je toestel in de veilige modus

Je Samsung Galaxy zal in de veilige modus alleen de officiële Samsung-apps opstarten en de andere gedownloade apps uitschakelen. Als je scherm niet flikkert in de veilige modus, wordt het probleem hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een foutieve app. Soms kunnen apps na een update bugs of zelfs malware bevatten. Om je toestel in de veilige modus te zetten, volg je deze stappen:

  1. Houd de aan-uit knop ongeveer 3 seconden ingedrukt.
  2. Druk vervolgens drie seconden op 'Uitschakelen'.
  3. Tik nogmaals om de veilige modus in te schakelen.

Als het scherm nog steeds flikkert in de veilige modus, is het probleem waarschijnlijk niet veroorzaakt door een foutieve app, maar eerder door een bug in het besturingssysteem. Ga verder met de volgende stappen om een bug in het besturingssysteem op te lossen.

 

Optimaliseer je cachepartitie

De cache is een opslagplaats voor tijdelijke bestanden die je systeem gebruikt om sneller toegang te krijgen tot vaak bezochte websites. Na een besturingssysteem update blijft de oude cache soms intact, wat kan leiden tot verschillende problemen. Door de oude cache te wissen, kunnen nieuwe partities worden gecreëerd die beter zijn afgestemd op het nieuwste besturingssysteem. Volg deze stappen om de cache partitie van je Samsung Galaxy te optimaliseren:

  1. Schakel je toestel uit.
  2. Druk tegelijkertijd op de aan-uit knop, de volume omhoog knop en de thuisknop totdat het scherm blauw wordt.
  3. Selecteer in het Android Recovery-menu ‘Wipe cache’ door op de volume omlaag-knop te drukken.
  4. Bevestig je keuze door op de aan-uit knop te drukken.
  5. Bevestig nogmaals door op ‘Ja’ te drukken.

Nadat de cache is gewist, selecteer je 'Systeem nu opnieuw opstarten'. Je toestel zal dan normaal opstarten. Als het probleem zich na verloop van tijd weer voordoet, ga dan verder met de volgende stappen.

 

Voer een fabrieksherstel uit

Let op! Bij een fabrieksherstel worden je gegevens verwijderd. Het is belangrijk om eerst een back-up van je gegevens te maken voordat je deze stap uitvoert.

Als laatste redmiddel kun je een fabrieksherstel uitvoeren. Hiermee los je niet alleen flikkerende schermen op, maar ook andere problemen zoals een instabiele Bluetooth-verbinding of een defecte camera. Volg deze stappen om een fabrieksherstel uit te voeren:

  1. Log uit op je Google-account.
  2. Schakel je toestel uit.
  3. Houd de thuisknop, de volume omlaag knop en de aan-uit knop tegelijkertijd ingedrukt.
  4. Laat de aan-uit knop los wanneer het Samsung Galaxy S7-logo op het scherm verschijnt, maar blijf de volume omlaag-knop en de thuisknop ingedrukt houden.
  5. Laat beide knoppen los wanneer het Android-logo verschijnt.
  6. Het bericht 'Installing system update' kan op je scherm verschijnen. Wacht tot het bericht verdwijnt.
  7. Navigeer met de volume omlaag knop naar ‘Wipe data/Factory reset’ en bevestig je keuze door op de aan-uit knop te drukken.
  8. Kies ‘Yes-delete user data’ en druk nogmaals op de aan-uit knop om je keuze te bevestigen.
  9. Selecteer ‘Reboot system now’ en druk nogmaals op de aan-uit knop.
  10. Je toestel zal opnieuw opstarten.

 

Je Samsung Galaxy scherm laten vervangen

Als de problemen aanhouden, is het wellicht tijd om het scherm van je Samsung Galaxy te laten vervangen. In de tussentijd kun je een handige app zoals Twilight gebruiken om een schermfilter toe te passen en het flikkereffect te verminderen. Maar als je scherm nog steeds flikkert, wijst dit mogelijk op een hardwareprobleem, niet op een softwarefout. Bij PhoneDokter kunnen we het scherm van je Samsung Galaxy binnen 30 minuten vervangen. Onze reparaties worden altijd uitgevoerd door ervaren technici, dus je kunt erop vertrouwen dat je apparaat in goede handen is. We zijn experts in een breed assortiment aan Samsung Galaxy-modellen, waaronder de populaire Samsung Galaxy S23, S22, S21, Note Series, en vele anderen.

 

 

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »