Kan je een iPhone 12 laten repareren?

23 Dec. 2021

Is het überhaupt wel mogelijk om een iPhone 12 te laten maken?

Ja! Gelukkig wel. Ondanks dat wij absoluut fan zijn van Apple, maken zij het onafhankelijke reparateurs onwijs moeilijk om kwalitatief goede reparaties te kunnen blijven aanbieden. Wij ondervinden met name problemen met de werking van de FaceID en Truetone kort nadat een nieuwe serie iPhone modellen zijn gelanceerd. Deze problemen wel snel opgelost met de eerste volgende softwareupdate die Apple uitbrengt, maar fijn is het niet.

 

Welke onderdelen gebruiken wij bij iPhone 12 reparaties?

PhoneDokter Thuis® is niet gelieerd aan Apple waardoor wij geen onderdelen gebruiken die afkomstig zijn van deze fabrikant. Onze onderdelen worden elders geproduceerd met vaak dezelfde als niet betere specificaties als bij Apple zelf.
Zo zijn de batterijen die wij gebruiken van betere kwaliteit en hogere capaciteit (5-15% meer). Ondanks de hoge kwaliteit krijg je na vervanging van bijv. een scherm of batterij, standaard de melding “wij kunnen niet controleren of het geplaatste onderdeel van Apple afkomstig is”. Waarbij de boodschap toch wel de richting op gaat naar; “heb jij echt een onderdeel wat niet van ons afkomstig is?!!” of “weet je het wel zeker?? / Wil jij dit wel echt??!” of erger nog “omdat jij elders jouw toestel laat maken, heb je deze vervelende melding verdiend, duss”. Een iPhone gebruiker weet toch heus wel waar hij of zij zijn telefoon laat maken, het is een immers de eigen keuze geweest. Daarnaast biedt Apple simpelweg niet genoeg capaciteit om alle gebruikers een gepaste service aan te bieden. Ons bestaansrecht is daar toch het ultieme bewijs van...

Het leuke nieuws is dat wij met Apple in gesprek zijn om onderdelen AFKOMSTIG van Apple ook aan te mogen bieden. Het (volgende) slechte nieuws is dat als wij dat betreffende onderdeel van Apple gebruiken, de klanten altijd een backup moeten maken want een schermwissel mét databehoud is in dat geval niet mogelijk! Iets waar onze wenkbrauwen van gaan fronzen, want wij houden van snelle reparaties met behoud van data (wie niet?!). 

 

Wat kost het om het scherm van een iPhone 12 te laten maken?

De kosten voor het maken van een iPhone 12 scherm worden bepaald door deze variabelen;

  • kosten voor het onderdeel
  • kosten voor montage/service
  • bedrijfsvoering wat betreft lifecycle of recycling (ja, we gaan het even tot de bodem uitleggen, hou je vast)

Zoals je kunt zien op bijv. Google, zijn er allerlei aanbieders te vinden. Deze aanbieders kunnen we delen in 3 groepen;

  1. Aan Apple gelieerde winkels
  2. Onafhankelijke reparateurs
  3. Onafhankelijke reparateurs / goudzoekers
  4. Groep belhuis / kapperszaak / postnlpunt / ijscoman / abonnementenverkopers en vele andere shop in shop in shops (gaan we niet verder op in zoomen)

Om bij de 3e groep te beginnen werkt het hier als volgt. 

Deze groep reparateurs zijn vaak duur en scoren op enkele reparaties per dag. Hierbij hebben ze het doel om zoveel mogelijk winst te maken per klant. De bedrijfsvoering is er op ingericht om de marge te staffelen aan de dagwaarde van een toestel. Bijv. Een iPhone 12 Pro heeft een dagwaarde van € 950,-. Hierbij is de bereidheid van een klant om voor een schermwissel te betalen max. 50-60% van de waarde. De reparatieprijs van ± €500,- is dus de target. Welke inkoopkosten de reparateur maakt voor de betreffende reparatie doet er niet toe. Betaal dus nooit teveel voor een reparatie door naar de waarde van je toestel te kijken!

De tweede groep houdt daarentegen rekening met de kosten voor de omzet waarin alles wordt meegenomen wat ieder professioneel bedrijf zou doen. Het doel van deze groep is het maximaliseren van de uren van de mensen die zij in dienst heeft. Ook worden de schermen die recyclebaar zijn netjes opgestuurd naar de fabrikant waar ze ‘statiegeld’ voor krijgen. Omdat de marge fatsoenlijk wordt gestaffeld aan de kosten voor de omzet, krijg je vaak veel vriendelijkere prijzen. Het maakt de groep reparateurs immers niet uit of de monteurs reparaties verrichten aan een iPhone 12 pro of een oude iPhone 7. De marges komen redelijk goed overeen, ondanks het toestel waar op dat moment aan gesleuteld wordt.

De derde groep, groep Apple, heeft als doel nieuwe toestellen te kunnen verkopen. Stel je biedt je nieuwe iPhone 12 pro aan voor reparatie. Dan zijn de kosten vaak lager dan voor een reparatie van een iPhone XS. Het scherm van een iPhone 12 pro is veel duurder dan van een iPhone XS, dus hoe verklaren we de lagere reparatiekosten? Apple wil graag “zo goed als nieuwe” toestellen opnieuw verkopen als nieuw (Dat mag binnen de huidige wetgeving). Gemiddeld heeft een iPhone 12 een lifecycle van 4 verkopen! Dat betekent dat wanneer Apple een iPhone 12 produceert, deze 4 keer (door)verkoopt! Dat is nog eens marketing:)

 

Conclusie

Apple toestellen zijn wat ons betreft nog steeds veruit de beste toestellen die zijn gemaakt. Van de kwaliteit van de onderdelen, die heerlijke IOS en naadloze integratie met andere Apple devices; een onmisbare schakel in ons dagelijks leven.

De snelheid van onze service staat voorop, omdat onze klanten dat graag zo zien, PUNT. Daarom zullen wij nooit overstappen naar een service waarbij je verplicht een swaptoestel krijgt en concessies moet maken waarbij de simpelheid van de service verloren gaat. PhoneDokter Thuis® staat voor een snelle, betrouwbare reparatie terwijl je wacht, met kwalitatief hoogwaardige onderdelen. 

Wil je een betaalbare service en geen verplichte iPhone swap? Kies dan voor PhoneDokter Thuis®! 

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »