iPhone 8 batterij problemen

10 Sep. 2020

Laadt je iPhone 8 heel langzaam op of werkt wireless charging niet meer? 

Als je iPhone 8 heel langzaam oplaadt, kan het probleem aan de oplaadconnector of batterij liggen. Maar soms ontstaat het probleem door een simpele software fout, die door het besturingssysteem (iOS) zelf is veroorzaakt of een app update, die teveel bugs bevat. Het downloaden van een nieuwe app of updaten van een app kan ook de reden zijn, waarom je toestel niet meer kan opladen of de oplaadtijd verhoogd is. Als je iPhone 8 niet wordt opgeladen of een verhoogde oplaadtijd heeft na een iOS update, wordt dat veroorzaakt door een simpele bug in het besturingssysteem. Bugs in nieuwe iOS versies komen redelijk vaak voor en zijn meestal na één of twee updates door Apple zelf opgelost.

Naast een bug kan het probleem worden veroorzaakt door een defecte onderdeel. Een defecte onderdeel is meestal een gevolg van fysieke- of waterschade. Gebruik maken van een niet originele Apple oplader kan de batterij en oplaadconnector beschadigen. Om een eventueel software probleem op te lossen, volg de onderstaande tips.  

 

Wat te doen als je iPhone 8 heel langzaam oplaadt

Voordat je gaat beginnen met eventuele software problemen op te lossen, wordt er aangeraden de volgende factoren te checken:

  • Zorg ervoor dat je een originele Apple lader gebruikt

Niet originele laders hebben niet de juiste vermogen om je iPhone 8 batterij op te laden, waardoor het oplaadproces langer duurt.

  • Kijk of de krachtbron genoeg stroom levert

Om te kijken of het probleem niet aan de krachtbron ligt, kun je je oplader op een andere stopcontact of USB poort aansluiten. Opladen via een powerbank of computer is langzamer, omdat een USB poort niet dezelfde hoeveelheid stroom als een stopcontact kan leveren.

  • Check of je kabel niet beschadigd is

Lightning kabels kunnen makkelijk beschadigd raken, vooral aan de twee USB aansluitingen. Als je kabel beschadigd is, zul je een nieuwe kabel moeten aanschaffen.

Als je de vorige stappen hebt gecontroleerd, voer de volgende stappen uit om een eventuele software probleem op te lossen.

 

Voer een soft reset uit

Wanneer je iPhone voor het eerste keer na een nieuwe iOS versie langzaam oplaadt, kan er een kleine iOS bug zijn. Kleine iOS bugs kunnen makkelijk worden opgelost door een simpele soft reset uit te voeren. Om een soft reset uit te voeren, is dit wat je moet doen:

 

1- Blijf op de zijknop (aan-uit knop) drukken, totdat de optie om je iPhone uit te zetten op jouw beeldscherm verschijnt.

2- Schuif de icoontje naar rechts om je iPhone uit te schakelen.

3- Na 30 seconden blijf op de zijknop drukken, totdat je iPhone 8 aangaat.

Probeer nu je iPhone op te laden. Als het probleem nog niet opgelost is na een soft reset, ga dan naar de volgende stap.

 

Probeer een geforceerd herstart

Een geforceerde herstart kan handig zijn, wanneer je iPhone 8 langzaam werkt of vastgelopen is. Om een geforceerde herstart uit te voeren, volg de volgende stappen:

 

1- Druk kort op de volume omhoog-knop
2- Druk kort op de volume omlaag-knop
3- Uiteindelijk houd de zijknop (aan-uit knop) ingedrukt, totdat je iPhone weer aangaat.

 

Apps afsluiten

Sommige apps die op de achtergrond blijven draaien, gebruiken veel stroom of crashen. Je zult misschien denken, dat je iPhone 8 langzaam oplaadt. Maar het probleem wordt veroorzaakt door een app, die op het achtergrond blijft draaien. Je kunt je iPhone uitzetten of de apps die op de achtergrond draaien uitschakelen. Om de apps uit te schakelen, voer de volgende stappen uit:

1- Druk twee keer snel op de home knop

2- Veeg omhoog om alle apps uit te sluiten.

Schakel daarna je iPhone uit en sluit een oplader aan. Als het probleem zich nog steeds voordoet, ga dan door naar de volgende stappen.

Je instellingen resetten

Instellingen of opties kunnen zo ingesteld zijn dat je toestel veel stroom gebruikt. Door de hoeveelheid instellingen die iOS biedt, kan het moeilijk zijn om precies te bepalen welke instellingen invloed kunnen hebben op je batterij. Nieuwe updates kunnen bepaalde instellingen op je iPhone automatisch veranderen. Om alle instellingen te resetten, voer de volgende stap uit:

Instellingen > Algemeen > Reset > Alle instellingen resetten

Met deze stap zullen alle instellingen op je iPhone gereset worden. Al je gegevens zullen ongewijzigd blijven.

 

Probeer je iPhone 8 in DFU modus op te starten

Let op! Voer deze stap niet uit, als je iPhone waterschade of een andere type beschadiging heeft. Zorg ervoor dat je iPhone 8 genoeg batterij heeft om deze stap uit te voeren. Als de proces niet foutloos loopt is er een kans, dat er permanente beschadigingen ontstaan. Als je geen ervaring met dit soort instellingen hebt, wordt aangeraden om deze stap niet uit te voeren.

Om een software probleem uit te sluiten, kun je je iPhone 8 in DFU modus aanzetten. DFU modus is het meeste geavanceerde optie om je iPhone te resetten. Voordat je deze stap uitvoert, wordt er aangeraden om een back-up van al je gegevens te maken zodat je deze niet verliest. Om je iPhone 8 in DFU modus op te starten, voer de volgende stappen uit:

1- Sluit je iPhone 8 op een computer via een USB of Lightning kabel aan.

2- Open iTunes op je computer, zorg ervoor dat je de laatste versie van iTunes gebruikt.

3- Zet het toestel uit, als het nodig is.

4- Druk op de zijknop voor ongeveer 3 seconden.

5- Blijf op de zijknop drukken en druk tegelijkertijd op de volume omlaag-knop. Blijf drukken op de twee knoppen voor ongeveer 10 seconden. Als je het Apple logo op je iPhone beeldscherm ziet, betekent dit dat je de stappen opnieuw moet herhalen.

6- Laat de zijknop los, maar blijf op de volume omlaag-knop drukken voor ongeveer 5 seconden. Als je een bericht krijgt, dat je je iPhone weer moet koppelen aan iTunes, moet je de stappen opnieuw herhalen.

Als het scherm zwart blijft, betekent dat je iPhone zich in DFU modus bevindt. Er zal een bericht op iTunes verschijnen, dat je iPhone 8 succesvol is gekoppeld en dat de DFU (Device Firmware Upgrade) klaar is om uitgevoerd te worden. Volg daarna de instructies op je computer.

Wat te doen als wireless charging niet werkt

Als je iPhone 8 op een bepaalde percentage vastloopt of het laadt heel langzaam op, probeer dan de volgende stappen uit te voeren:

  • Controleer of de USB kabel of de laadstation schoon zijn. Vuil kan ervoor zorgen, dat de aansluitingen niet optimaal werken. Gebruik eventueel een droge doekje om de aansluitingen van de USB kabel en laadstation schoon te maken.

  • Voer een soft reset uit.

  • Controleer of de USB kabel goed staat aangesloten bij de laadstation. Een losse verbinding kan ervoor zorgen, dat de laadstation niet werkt.

  • Als je een hoesje gebruikt, controleer dan of de hoesje wireless charging ondersteund. Als het hoesje geen wireless charging ondersteund, haal die eraf en kijk daarna of het toestel wel oplaadt.

  • Schakel vliegtuigmodus aan. Vliegtuigmodus zal de Wi-Fi en bluetooth automatisch uitschakelen, waardoor je iPhone 8 sneller gaat opladen.

  • Probeer je iOS bij te werken. Je iPhone kan misschien niet opladen door een mogelijke bug. Nieuwe updates lossen meestal veel bugs op. Om het iOS systeem bij te werken, ga naar:

Instellingen > Algemeen > Software bijwerken    

 

Laat je iPhone 8 batterij of oplaadconnector vervangen

Als de bovenste tips het probleem niet heeft opgelost, heeft je iPhone 8 een defecte oplaadconnector of batterij. Onze gecertificeerde reparateurs vervangen je oplaadconnector en/of batterij snel en vakkundig. Op afspraak binnen 30 minuten gerepareerd. Geen vestiging in de buurt? Stuur dan je toestel op.

 

Volg ons op FaceBook & Instagram

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »