iPhone 7 gaat niet meer aan

9 Sep. 2020

Gaat je iPhone 7 niet meer aan of verschijnt alleen het Apple logo op het scherm?  

Gebruikers van de iPhone 7 ervaren een aantal problemen. Eén van de meest voorkomende probleem is, dat het toestel niet meer aan gaat of steeds bij het Apple logo blijft. In sommige gevallen wordt het probleem veroorzaakt door een bug in het besturingssysteem. Dit probleem is eenvoudig op te lossen. Soms is het probleem een gevolg van een val of waterschade, waarbij we dus te maken hebben met een defecte onderdeel of fysieke schade.

 

Waarom blijft mijn iPhone 7 bij het Apple logo vast?

Als je iPhone 7 geen fysieke beschadiging of water beschadiging heeft, wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een software bug, app bug, lege batterij of een defecte onderdeel.

 

Een software of app bug

Een onopgeptimaliseerde app kan ervoor zorgen, dat je iPhone 7 bij het Apple logo vast blijft. Verouderde iOS versies kunnen veel bugs bevatten. Zelfs kleine bugs kunnen het besturingssysteem crashen, waardoor de iPhone niet kan opstarten. Er wordt geadviseerd om altijd de laatste iOS of app versie te gebruiken.

 

Lege batterij 

Een iPhone 7 heeft soms geen genoeg stroom om op te starten, wanneer de batterij compleet leeg is. Je kunt voor de zekerheid je iPhone voor 20 minuten opladen. Als de batterij van je iPhone niet meer oplaadt, heeft je toestel een batterij vervanging nodig.

 

Wil je je iPhone 7 batterij laten repareren? PhoneDokter repareert batterijen binnen 30 minuten op afspraak.

 

 

Fysieke- of vochtschade

Als het probleem plaatsvindt na een val of vochtschade is het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een defect onderdeel. Vocht kan tussen de verschillende openings van de iPhone 7 binnendringen en corrosie aan het moederbord brengen. Water beschadigde toestellen kunnen niet altijd gerepareerd worden. Na een val of stoot kan het scherm of onderdelen aan het moederbord zoals de power IC kapot gaan. Als het probleem na fysieke of waterschade is ontstaan, kun je eerst de volgende tips uitproberen, voordat je je toestel laat repareren.

 

Ben je er zeker van dat het toestel waterschade heeft opgelopen? Je toestel dient gereinigd te worden. Maak direct een afspraak voor waterschade reparatie.

 

 

 

Hier zijn een paar tips om je iPhone 7 mogelijk weer werkend te krijgen:

 

Zorg ervoor, dat je iPhone genoeg batterij heeft

In sommige gevallen worden problemen veroorzaakt door een lege batterij. Sluit je iPhone aan een oplader en laat het toestel ongeveer 45 minuten opladen. Probeer daarna het toestel aan te zetten.

Tijdens het opladen controleer of de iPhone niet oververhit raakt en dat de batterij niet opzwelt. Vuil in de oplaadpoort kan voor een slechte connectie zorgen. Maak de oplaadpoort met een tandenstoker en een stukje katoen schoon voor betere connectie.

Het gebruik van een niet originele lader kan niet alleen de batterij beschadigen, maar ook andere interne componenten aan het moederbord. Niet originele laders kunnen namelijk niet het juiste hoeveelheid stroom leveren. Het gebruik van originele Apple laders wordt altijd geadviseerd. Probeer een andere lader uit, als het toestel niet oplaadt.

 

Voer een soft reset uit

Om een soft reset uit te voeren, volg de onderstaande stappen:

 

1- Zorg ervoor dat je toestel aangesloten is aan een oplader

2- Houd de aan-uit-knop ingedrukt, totdat het Apple logo op het beeldscherm verschijnt

3- Houd de aan-uit-knop weer ingedrukt, totdat het toestel uit is

4- Probeer het toestel weer aan te zetten

 

Als het probleem nog steeds voordoet, probeer dan een harde reset uit te voeren.

 

Voer een harde reset uit

Om de iPhone 7 waterdicht te maken, heeft Apple een fysieke home-knop voor een sensor vervangen. De Taptic Engine van Apple geeft trillingen als je de sensor aanraakt, waardoor het voelt alsof je op een knop drukt. De sensor werkt alleen als de iPhone aanstaat, daarom heeft Apple een andere manier toegevoegd om toch een harde reset uit te kunnen voeren. Om een harde reset uit te voeren, volg deze stappen:

 

1- Houd de aan-uit knop en volume omlaag-knop voor ongeveer 10 seconden ingedrukt, totdat het beeldscherm zwart gaat.

2- Laat beide knoppen los, wanneer het Apple logo op het beeldscherm verschijnt.

 

Een harde reset zal je gegevens niet verwijderen en lost meestal meestal software problemen op.

 

 

Activeer herstelmodus

Als een harde reset het probleem niet oplost, activeer dan herstelmodus op je iPhone via iTunes op een computer. Je iPhone zal iOS opnieuw installeren. Herstelmodus zal je gegevens wel verwijderen. Om herstelmodus te activeren, voer de volgende stappen uit:

 

1- Sluit je iPhone aan een computer via een USB of Lightning poort. Als je een USB kabel gebruikt controleer of je computer USB 3.0 ondersteunt. USB 3.0 is 10x sneller dan een normale USB 2.0 poort, waardoor het proces iets sneller gaat. Om eventuele fouten tijdens de installatie te voorkomen, download de laatste versie van iTunes.

2- Wanneer je iPhone aangesloten is, houd de aan-uit knop en de volume omlaag-knop tegelijkertijd ingedrukt, totdat het iTunes logo op je iPhone 7 beeldscherm verschijnt.

3- Klik in iTunes op updaten

4- iTunes zal automatisch de nieuwe versie van iTunes op je iPhone downloaden en installeren zonder je gegevens te verwijderen.   

 

Je iPhone zal uit de herstelmodus gaan. Als de download meer dan 15 minuten duurt, herhaal nog een keer de bovengenoemde stappen.

 

Start je iPhone in DFU modus

Let op! Als je iPhone waterschade of een andere type beschadiging heeft, voer deze stap niet uit. Zorg ervoor dat je iPhone 7 genoeg batterij heeft om deze stap uit te voeren. Er is kans op permanente beschadiging. Als je geen ervaring met computers of iPhones hebt, wordt er niet aangeraden om deze stap uit te voeren. Als je je gegevens niet wilt kwijtraken, wordt er ook aangeraden om een back-up te maken.

 

DFU modus of Device Firmware Update is een andere manier om een hardware probleem op te lossen. DFU modus maakt direct contact met iTunes op je computer zonder het besturingssysteem te draaien. DFU modus wordt gebruikt als een gebruiker het nieuwste, een oudere of een aangepaste besturingssysteem wilt installeren. Om je iPhone in DFU modus op te starten, voer de volgende stappen uit.

 

1- Sluit je iPhone 7 via USB of Lightning poort op een computer aan. Zorg ook dat je de laatste iTunes versie gebruikt.

2- Schakel je telefoon uit als het nodig is.

3- Houd de aan-uit knop ingedrukt voor ongeveer 3 seconden. Houd daarna de volume omlaag-knop en aan-uit knop tegelijkertijd voor ongeveer 10 seconden ingedrukt. Als het Apple logo op je iPhone 7 verschijnt, betekent dat je de bovengenoemde stappen weer moet herhalen.  

4-  Laat de aan-uit knop los, maar blijf op de volume omlaag-knop voor ongeveer 5 seconden drukken. Als er een bericht verschijnt, waarin wordt vermeldt dat je je iPhone aan iTunes moet koppelen, betekent dit dat je de knoppen te lang ingedrukt heeft gehouden. Herhaal stappen 1 tot 4 weer.

 

Als je iPhone 7 zwart blijft, betekent dat je toestel in DFU modus is. iTunes zal automatisch het besturingssysteem compleet opnieuw installeren.

 

Laat je iPhone 7 repareren

Als na deze stappen je iPhone 7 nog steeds niet aangaat of een zwarte scherm heeft, wordt het probleem veroorzaakt door een defecte onderdeel. Een zwarte scherm kan betekenen, dat het display kapot gegaan is. Soms kan het probleem worden veroorzaakt door een chip in het moederbord zelf. Als je iPhone niet aangaat kunnen twee dingen mogelijk het probleem veroorzaken. Een slechte batterij kan ervoor zorgen, dat je iPhone geen genoeg stroom krijgt. Door een defecte oplaadconnector kan je het toestel niet meer opladen. Blijft je iPhone de hele tijd bij het Apple logo vast, dan kan het probleem worden veroorzaakt door twee moederbord componenten. De power IC of de audio chip kunnen beschadigd zijn. Power IC en audio chip reparaties komen heel vaak voor. Moederbord reparaties worden binnen 1 tot 2 dagen door onze specialisten uitgevoerd.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »