iPad Pro scherm loopt vast

11 Sep. 2020

Het scherm van de iPad Pro kan vastlopen tijdens het opstarten of tijdens het gebruik van een app. Om het probleem eventueel op te lossen, volg de onderstaande tips.

 

Verkrijgbaar in drie uitvoeringen, een kleinere 9.7 inch, een 10.5 inch en een grotere 12.9 inch is de iPad Pro de meest krachtige iPad ooit. Ontworpen voor grafische designers en andere professionals is de iPad Pro één van de meeste krachtige apparaten beschikbaar. Toch kan het scherm soms vastlopen. Om het probleem op te lossen, kunt u gebruik maken van de volgende tips.

 

Waarom loopt mijn iPad Pro scherm vast?

 

Het probleem is mogelijk na de iOS 11 update ontstaan. Een bug in het besturingssysteem of in een app veroorzaakt waarschijnlijk het probleem. Het probleem kan ook aan het Retina scherm liggen. Hier zijn een paar tips die u kunt uitvoeren om dit probleem mogelijk op te lossen.

 

Uw iPad herstarten

 

Een herstart kan kleinere bugs in het besturingssysteem oplossen. Bij veel iPhones en iPads wordt eerst aangeraden om een herstart uit te voeren, als uw apparaat een bepaalde probleem ervaart. Om uw iPad Pro te herstarten, voer de onderstaande stappen uit.

 

1- Houd de aan-uit knop ingedrukt, totdat de schuifknop op uw beeldscherm verschijnt.

 

2- Sleep de knop naar rechts om de iPad uit te schakelen.

 

3- Wacht ongeveer 30 seconden.

 

4- Houd daarna de aan-uit knop ingedrukt, totdat het Apple logo op uw beeldscherm verschijnt.

 

Als het scherm van uw iPad Pro langzaam werkt of vastgelopen is, herstart uw iPad op een alternatieve methode.

 

1- Houd de aan-uit knop en de thuisknop tegelijkertijd ingedrukt, totdat het scherm zwart wordt. Het proces kan ongeveer 10 seconden duren.

 

2- Wacht ongeveer 30 seconden.

 

3- Houd de aan-uit knop ingedrukt, totdat het Apple logo op uw beeldscherm verschijnt.

 

Wacht totdat het apparaat compleet herstart is, controleer of het scherm weer normaal werkt. Als uw iPad Pro scherm nog steeds vastloopt, ga door naar de volgende stappen.

 

Sluit alle apps uit

 

Apps die op de achtergrond blijven draaien kunnen vaak handig zijn, bijvoorbeeld wanneer u moet multitasken. Vaak kunnen apps die op de achtergrond draaien crashen of vastlopen, waardoor uw iPad niet optimaal werkt en het scherm langzaam werkt of vast loopt. Door de apps die op de achtergrond blijven draaien te sluiten, zal ruimte in het geheugen van de iPad Pro vrijgemaakt worden. Om te controleren of het probleem niet door een gecrashte of vastgelopen app veroorzaakt is, voer de onderstaande stappen uit.

 

1- Druk twee keer snel op de thuisknop. Een lijst met geopende apps zal verschijnen.

 

2- Veeg omhoog om een app af te sluiten.

 

3- Sluit alle apps uit.

 

Als u alle apps hebt afgesloten, start uw iPad Pro opnieuw op. Als deze stap het probleem niet opgelost heeft, ga door naar de volgende stap.

 

iOS bijwerken

 

U zult na een iOS update uw gegevens niet kwijtraken. Er wordt wel aangeraden om een back-up van uw gegevens te maken.

 

Nieuwe iOS versies zijn ontworpen om uw Apple apparaat nog sneller en zuiniger te laten werken. Nieuwe iOS versies lossen ook meestal bugs, die bij oudere iOS versies zijn ontstaan. Voor veel gebruikers lost iOS bijwerken vaak software-machtige problemen op. Apple heeft iOS 11.3 op 30 januari beschikbaar gesteld. iOS 11.3 bevat volgens Apple veel verbeteringen, nieuwe functies, zoals batterij conditie waarmee u kunt controleren of de batterij nog in goede conditie is en een functie die iPads beschermd als ze langere tijd aan een stroomkabel hangen. Om uw iPad Pro naar iOS 11.3 bij te werken, voer de onderstaande methodes uit.

 

1- Sluit uw iPad aan op een stroombron.

 

2- Ga naar Instellingen > Algemeen > Software Update.

 

3- Tik op ‘Download en installeer’.

 

4- Tik op ‘installeer’ om bij te werken.  

 

5- Uw iPad zal daarna opnieuw opstarten.

U kunt ook de software via iTunes bijwerken als u geen Wi-Fi hebt.

 

Om iOS via iTunes bij te werken, voer de onderstaande stappen uit.

 

1- Installeer de nieuwste versie van iTunes op uw computer.

 

2- Sluit uw iPad aan via een USB kabel.

 

3- Open iTunes en selecteer het juiste apparaat.

 

4- Klik op overzicht en daarna ‘Zoek naar updates’.

 

Verwijder ongeoptimaliseerde apps

 

Is het probleem ontstaan na het downloaden van een nieuwe app of een app update? Dan is er een grote kans, dat het probleem door een bepaalde app veroorzaakt is. Ukunt ervoor kiezen om de app te verwijderen of tijdelijk uit te schakelen. U kunt dan de app opnieuw downloaden of inschakelen, wanneer een nieuwe update voor de app beschikbaar is. Om een app te verwijderen of tijdelijk uit te schakelen, voer de onderstaande stappen uit.

 

Om een app te verwijderen:

 

Instellingen > Algemeen > iPad opslag > Tik op een app > App verwijderen.

 

Om een app tijdelijk uit te schakelen:

 

Instellingen > Algemeen > iPad opslag > Tik op een app > Ruim op.

 

Om de app weer te in te schakelen:

 

Instellingen > Algemeen > iPad opslag > Tik op de app > Installeer app opnieuw.

 

Herstel alle instellingen

 

Soms kan een instelling die verkeerd staat ingesteld het scherm probleem veroorzaken. Instellingen blijven onveranderd na een iOS update. Het kan handig zijn om alle instellingen van de iPad te herstellen. Om alle instellingen te herstellen, ga naar.

 

Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen

 

Uw gegevens zullen onveranderd blijven. U zal een paar apps, zoals iMessage en Berichtgeving opnieuw moeten activeren.

 

Uw iPad herstellen

 

Let op! U zult na een herstel alle gegevens kwijtraken. Er wordt aangeraden om een back up van uw gegevens te maken via iCloud of via een computer.

 

Als laatst kunt u uw iPad herstellen. U kunt ervoor kiezen om een complete herstel te doen of de laatste iOS versie te installeren. U zult bij beide methoden uw gegevens kwijtraken. Er wordt aangeraden om een back-up van uw belangrijke documenten en/of foto’s te maken via iCloud of een computer. Om uw iPad te herstellen en alle bugs van het systeem wissen, voer de volgende stappen uit.

 

Om uw iPad te herstellen:

 

1- Installeer de laatste versie van iTunes op uw computer.

 

2- Sluit uw iPad Pro aan op de computer.

 

3- Klik op het iPad icoontje, dat in iTunes verschijnt.

 

4- Klik op ‘Herstel’. Krijgt u een melding over het automatisch zoeken naar updates, die kunt u wegklikken.

 

5- Krijgt u een melding dat u eerst alle apps met iTunes moet synchroniseren? Dan zult u deze instructies moeten volgen, als u back up via iTunes hebt gemaakt.

 

Uw iPad zal na een herstel opnieuw opstarten. Controleer na een paar minuten of het probleem opgelost is.

 

Om een oudere iOS versie te installeren:

 

1- Download iOS 10 vanaf de Apple website. Een het iOS besturingssysteem is een .ipsw, controleer of u het juiste bestand hebt gedownload.

 

2- Open iTunes. Zorg ervoor dat u de laatste versie van iTunes gebruikt.

 

3- Sluit uw iPad Pro aan op de computer. Wacht totdat het iPad icoontje in iTunes verschijnt.

 

4- Als u een computer met Windows gebruikt, houdt de Shift-toets ingedrukt terwijl u op ‘Herstellen’ klikt. Gebruikt u een Mac houdt de Alt-Option toets ingedrukt, terwijl u op ‘Herstellen’ klikt.

 

5- Blader naar het .ipsw bestand.

 

6- Bevestig da u de gekozen .ipsw wilt installeren.

 

Laat uw iPad Pro scherm vervangen

 

Loopt uw scherm nog steeds vast na het uitvoeren van de bovenstaande stappen, dan heeft uw iPad Pro een scherm vervanging nodig. Een val of een fabricagefout kunnen ervoor zorgen, dat uw iPad Pro scherm vaak vastloopt. In deze gevallen is een scherm reparatie de enige oplossing. PhoneDokter kan het scherm van uw iPad Pro 9.7 inch, 10.5 inch of 12.9 inch snel en vakkundig vervangen.  

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »