iPad air 2 scherm werkt niet

11 Sep. 2020

Is het scherm van uw iPad Air 2 zwart geworden of zijn er grijze strepen ontstaan?

Hier zijn een paar tips om het probleem met uw iPad Air 2 scherm op te lossen.

 

 

Problemen komen niet vaak voor bij de iPad Air 2, maar het kan wel eens gebeuren dat het scherm van uw iPad Air 2 helemaal niet meer werkt of dat er verschillende grijze strepen op het scherm ontstaan. U zult in eerste instantie denken, dat het probleem aan het scherm ligt of dat een bepaalde chip in het moederbord kapot gegaan is. Maar meestal wordt het probleem veroorzaakt door een bug in het iOS systeem. Hier zijn een paar tips om het probleem mogelijk op te lossen.

 

Waarom werkt mijn iPad Air 2 scherm niet meer ?

 

Een scherm probleem kan veroorzaakt worden door een defecte onderdeel, maar ook door een kleine bug in het besturingssysteem of in een bepaalde app. Als het scherm flikkert of grijze strepen ontstaan op het scherm bij het gebruik van een bepaalde app is de kans groot dat het probleem wordt veroorzaakt door die app. U zult de app moeten bijwerken of verwijderen. Om een app bij te werken of te verwijderen, voer de volgende stappen uit:

 

Om een app bij te werken, ga naar:

 

App store > Ga onderin het scherm naar updates > Ga naar de app en tik op ‘Werk bij’ als een update beschikbaar is.

 

Om een app te verwijderen, ga naar:

 

Instellingen > Algemeen > Beheer opslagruimte > Opslag > Beheer opslag > Tik op de app die u wilt verwijderen > Verwijder app

 

Als het probleem niet door een specifieke app wordt veroorzaakt, kunt u de volgende tips gebruiken om het scherm probleem van uw iPad Air 2 op te lossen.

 

Maak opslagruimte vrij

 

Onvoldoende geheugen kan ook scherm problemen veroorzaken. Wanneer de opslagruimte vol is, kunnen er meerdere problemen ontstaan zoals een zwarte scherm, grijze strepen op het scherm, een vastlopende of flikkerende scherm. Als de opslagruimte van uw iPad Air 2 bijna vol is, kunt u het probleem mogelijk oplossen door opslagruimte vrij te maken. Om wat ruimte op uw iPad vrij te maken, voer de onderstaande stappen uit.

 

Instellingen > Algemeen > Opslag en iCloud gebruik > Beheer opslag > Tik op een app > Verwijderen

 

Op iOS 11 is het proces eenvoudiger, namelijk:

 

Instellingen > Algemeen > iPad Opslag > Tik op een app > Verwijderen

 

Herstart uw iPad Air 2

 

Een herstart lost soms een simpele software probleem op. Kleine bugs kunnen ervoor zorgen. dat de iPad Air 2 niet optimaal werkt. Als het probleem nog steeds zich voordoet na een herstart, herhaal dit proces nog één of twee keer. Om uw iPad te herstarten, volg de onderstaande stappen.

 

1- Houd de aan-uit knop ingedrukt, totdat er een slider verschijnt.

 

2- Beweeg uw vinger over de slider naar rechts

 

3- Wacht ongeveer 30 seconden

 

4- Houd de aan-uit knop ingedrukt, totdat het Apple logo op het beeldscherm verschijnt

 

Voer een soft reset uit

 

Een zwarte scherm of een scherm met grijze strepen kan ontstaant tijdens het uitvoeren van een bepaalde activiteit, waarna het toestel vastgelopen is. Door een soft reset uit te voeren kunt u dit probleem mogelijk oplossen. Een soft reset lost ook andere kleine bugs op, die een herstart niet opgelost heeft. Om een soft reset uit te voeren, volg deze stap uit.

 

Houdt de aan-uit knop en de home-knop tegelijkertijd voor ongeveer 10 seconden ingedrukt, totdat het Apple logo op het beeldscherm verschijnt.

 

Voer een fabrieksherstel uit

 

Let op! Al uw gegevens zullen na een fabrieksherstel verwijderd worden. Er wordt aangeraden om een back-up van uw gegevens op een computer of op de iCloud te maken.      

 

Een flikkerende scherm of een scherm met grijze strepen na een iOS update kan worden opgelost door een fabrieksherstel op uw iPad Air 2 uitvoeren. Een fabrieksherstel zal uw iPad weer naar fabrieksinstellingen zetten, waardoor de iPad alleen iOS zal bevatten. Om een fabrieksherstel op uw iPad uit te voeren, volg de onderstaande stappen.

 

Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen

 

Vervolgens zal een pop-up venster verschijnen, waarin u moet aangeven dat u een fabrieksherstel wilt uitvoeren.

 

Voer een herstel via herstelmodus uit

 

Let op! Al uw gegevens zullen na een herstel via herstelmodus verwijderd worden. Er wordt aangeraden om een back-up van uw gegevens te maken.

 

Een herstel via herstelmodus uitvoeren, zal uw iPad compleet via iTunes herstellen. U kunt gebruik maken van een herstelmodus als uw iPad via iTunes of iCloud ingesteld is. iTunes zal het iOS besturingssysteem compleet updaten en herstellen. Om uw iPad via iTunes te herstellen, voer de onderstaande stappen uit.

 

1- Sluit uw iPad Air 2 op een computer via een USB of Lightning kabel aan. Om eventuele fouten tijdens de herstel voor te komen, zorg ervoor dat u de laatste versie van iTunes gebruikt.

 

2- Als uw iPad Air 2 succesvol is aangesloten op een computer. Houdt de aan-uit knop en de volume omlaag-knop tegelijkertijd ingedrukt, totdat het iTunes logo op het beeldscherm verschijnt.

 

3- Wanneer een pop up venster op iTunes verschijnt, klik op ‘Herstel’.

 

Uw iPad Air 2 zal volledig via iTunes hersteld worden. iTunes zal de nieuwste iOS versie automatisch downloaden en op uw iPad installeren.

 

DFU modus inschakelen

 

Let op! Als u DFU modus op uw iPad Air 2 inschakelt, zal uw garantie niet meer geldig zijn. In het geval van water of fysieke schade wordt ook niet aangeraden om DFU modus in te schakelen. Als uw iPad water of fysieke schade heeft, kan uw iPad stoppen met werken. Als het proces niet foutloos verloopt, kan uw iPad permanente schade oplopen.

 

Is het probleem nog niet opgelost na een herstart, softreset, fabrieksherstel of een herstel via herstelmodus? Dan kunt u DFU modus op uw iPad Air 2 inschakelen. DFU of Device Firmware Update zal uw iPad opstarten zonder iOS te gebruiken. Via DFU modus is het mogelijk om een oudere versie van iOS te installeren. Dit kan handig zijn wanneer het probleem na een iOS update ontstaan is. Om DFU modus op uw iPad in te schakelen, voer de onderstaande stappen uit.

 

1- Sluit uw iPad Air 2 via een USB of Lightning kabel aan. Schakel vervolgens het apparaat uit.

 

2- Houd de aan-uit knop voor ongeveer 3 seconden ingedrukt.

 

3-  Blijf de aan-uit knop ingedrukt houden en houdt daarna de home-knop tegelijkertijd met de aan-uit knop voor ongeveer 10 seconden ingedrukt. Als het Apple logo op uw iPad beeldscherm verschijnt betekent, dat u de knoppen te lang ingedrukt heeft gehouden. Herhaal stap 1 en 2 als dat gebeurt is.

 

4-  Laat de aan-uit knop los. Blijf de home knop voor ongeveer 5 seconden indrukken.

 

5-  Blijft het scherm nog steeds zwart en verschijnt er een bericht op iTunes dat een iPad in DFU modus staat, dan heeft u DFU modus succesvol ingeschakeld. Verschijnt er een melding op uw iPad scherm, dan is DFU modus niet succesvol ingeschakeld. Probeer de stappen opnieuw uit.

 

Om DFU modus uit te schakelen, houdt de aan-uit knop en de home knop ingedrukt totdat het Apple logo op de iPad verschijnt.

 

Laat uw iPad Air 2 scherm vervangen

 

Als geen één van de tips het probleem niet heeft opgelost, heeft uw iPad Air 2 mogelijk een  hardwareprobleem. Een defecte LCD kan ervoor zorgen dat het scherm zwart blijft, flikkert of grijze strepen heeft. Als het display (touchscreen) niet op aanraking reageert, is mogelijk het LCD scherm beschadigd. Een touchscreen probleem wordt meestal veroorzaakt door een barst. Scherm problemen kunnen ook het gevolg zijn van een defecte chip op het moederbord. PhoneDokter kan uw iPad Air 2 scherm in slechts 30 minuten vervangen. Moederbord reparaties worden binnen 1 tot á 2 werkdagen uitgevoerd.  

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »